Boodschappen Begeleiding Dienst in oprichting

UVV Zoetermeer ondersteunt kwetsbare ouderen op tal van gebieden. Zo is er Begeleid Vervoer voor mensen die niet (meer) zelfstandig kunnen reizen en begeleiden we oudere mensen die na een periode in het ziekenhuis of revalidatiecentrum weer terugkeren in de thuissituatie. Maar we schrijven ook levensboeken. En we verzorgen samen met Palet Welzijn en het Rode Kruis de Telefooncirkels in Zoetermeer. Maar onderzoek heeft aangetoond dat er daarnaast ook behoefte is aan een service voor ouderen, die hun boodschappen niet meer (alleen) kunnen doen.

Natuurlijk is het zo dat de meeste Supermarkten een bezorgservice hebben. Maar bijna altijd moet je dan wel eerst online je bestelling doorgeven. En dat is voor veel ouderen nu net een brug te ver.
De chauffeurs van Begeleid Vervoer doen zo af en toe ook wel boodschappen met een klant. Maar omdat een auto nu eenmaal geld kost, kan dat niet voor niets.

En daarom is UVV Zoetermeer van plan om een Boodschappen Begeleiding Dienst te gaan oprichten.

We willen eerst een pilot doen in de wijken Meerzicht en Rokkeveen. Als die proef slaagt, willen we heel Zoetermeer gaan bedienen. Het succes van deze dienst hangt uiteraard af van de bereidheid en de beschikbaarheid van een flink aantal vrijwilligers. We gaan ervan uit dat vrijwilliger en cliënt samen afspraken maken over inzet op voor beiden passende momenten.

Die inzet kan op drie verschillende manieren plaatsvinden:

  1. Een vrijwilliger wandelt met de klant (evt. met stok, rollator, rolstoel of scootmobiel) naar de winkel. De vrijwilliger helpt bij het doen van de boodschappen. De klant rekent wel zelf af. Deze service is gratis.
  2. Een vrijwilliger haalt de boodschappen voor de klant. De klant geeft voldoende contant geld mee. De vrijwilliger mag NIET pinnen of voorschieten. Eventueel proberen we afspraken te maken met de winkelier over een factuur en machtiging tot incasseren. De service van de vrijwilliger is gratis.
  3. Een vrijwilliger helpt bij het online bestellen van de boodschappen. Betaling vindt plaats via een betaalmiddel van de klant. De supermarkt brengt de boodschappen thuis. Afhankelijk van de gekozen winkel kunnen hier kosten  aan verbonden zijn. De service van de vrijwilliger is wel altijd gratis.

De vrijwilligers moeten zoveel mogelijk komen uit de wijk waar de klant woont. De gedachte is dat als cliënt en vrijwilliger dicht bij elkaar wonen, het tijdsbeslag beperkt kan zijn en ondersteuning van cliënten gecombineerd kan worden of kan aansluiten op activiteiten, die we voor ons zelf toch al doen. De meesten van ons komen immers al regelmatig in de buurtsupers om de huishoudelijke boodschappen te halen.

Voor nu zoeken we inwoners van de wijken Meerzicht en Rokkeveen die bereid zijn om één of twee keer per week een uurtje van hun vrije tijd op te offeren, om een oudere te helpen. Je bepaalt – uiteraard wel in overleg met de cliënt – zelf wanneer en hoe vaak je beschikbaar kunt/wilt zijn.

Ben jij:

  • 16 jaar of ouder
  • Integer (VOG wordt aangevraagd)
  • Maatschappelijk betrokken
  • Geduldig, empathisch vermogen
  • Bereid om minimaal 1-2 uur per week  te besteden.

Bel dan 06-23409418 of mail naar bbd@uvv-zoetermeer.nl

1 gedachte over “Boodschappen Begeleiding Dienst in oprichting

  1. S. Van de loos

    Ik heb de oproep gelezen. Wil graag helpen.

    Wijk rokkeveen, in bezit van auto,.

    Ben 4 dagen per week beschikbaar.

    Met vriendelijke groet
    Stella van der Loos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *