Op 15 maart was er een bijeenkomst van chauffeurs in het project Busvervoer en medewerkers van het Ontmoetingscentrum Buytenthuis. Doel van deze bijeenkomst was het evalueren van de opstartperiode.
Hicham Bouzidi (coördinator Busvervoer UVV) wil graag van de aanwezigen weten hoe zij de eerste maanden hebben ervaren.
Marjon de Langen (coördinator Ontmoetingscentrum Buytenthuis) trapt af. Ze geeft aan dat het project wat haar betreft zeer succesvol is. Als één van de positieve punten noemt zij dat de nieuwe werkwijze heel veel rust geeft aan de bezoekers. Doordat er twee mensen op de bus zitten (chauffeur en begeleider) kan er kwalitatief betere service worden verleend. De bezoekers hebben vaker dan voorheen een vast gezicht op de bus. Ze gaan ook iets eerder naar huis en zijn daardoor minder vermoeid. Ook mantelzorgers geven aan erg tevreden te zijn met de nieuwe werkwijze.

Tijdens de eerste paar maanden zijn wel wat verbeterpuntjes gevonden m.b.t. het onderhoud van de bussen. Maar die rimpeltjes zijn inmiddels allemaal wel weer gladgestreken. Over 2 weken zijn de bussen een hele week niet beschikbaar. Vervangend vervoer is geregeld. Er komen 2 nagenoeg dezelfde bussen van een verhuurbedrijf.
Loes rijdt af en toe mee als begeleider. Zij vertelt dat bezoekers de chauffeur nu herkennen. Er worden

zelfs tekeningen voor ze gemaakt. Ook de chauffeurs geven aan erg blij te zijn met hun nieuwe job. Het is heel dankbaar werk en – zoals één van hen aangaf – ook leuk om te horen dat de passagiers en hun verzorgers zo tevreden zijn. Verder komen er wat tips m.b.t. verbeteringen in het proces vanuit de groep. Eén daarvan betreft de parkeerplaats van de bussen. Het is nu af en toe even zoeken waar met name bus 2 is geparkeerd. Het blijkt dat de parkeerplekken vóór het ontmoetingscentrum eigendom zijn van Buytenhaghe. Er kan dus ‘gewoon’ een tweede parkeerplaats worden gereserveerd, zodat ook bus 2 een eigen vaste standplaats krijgt.
Een tweede suggestie betreft het rooster. In verband met vakanties zou het prettig zijn als het systeem rekening zou kunnen houden met de vakantiedagen van een chauffeur en dan automatisch de reserve opstelt. We gaan onderzoeken of dit een haalbare kaart is. Verder spreken we af dat het systeem automatisch een e-mail aan Marjon en Hicham stuurt bij wijzigingen in de route, zodat ze beide op de hoogte blijven.

Marjon gaat ervoor zorgen dat In beide bussen een pakketje met handige dingetjes komt. In elk geval een wat langere ijskrabber, zodat ook de kleinere chauffeurs ze kunnen gebruiken. In het pakketje komt o.a. ook een spin om een rollator vast te kunnen zetten.
De ploeg bestaat nu uit 17 chauffeurs, waarvan er momenteel 2 wat langer uit de roulatie zijn. Hoewel we tot nu toe niet echt in de problemen zijn gekomen wat betreft de capaciteit, staat de vacature nog wel open met het oog op de zomervakantie.